WPROWADZENIE
JAK KSZTAŁCIMY I WYCHOWUJEMY W NASZEJ SZKOLE?
Zespół Szkół nr 14 w Bydgoszczy to Szkoła Podstawowa nr 12 z Oddziałami Integracyjnymi oraz Gimnazjum nr 37 Integracyjne. Wspólnie przełamujemy bariery i pokonujemy trudności.
Z doświadczenia wiemy, że nauczanie integracyjne jest pożądanym, potrzebnymi coraz częściej akceptowanym modelem kształcenia w polskiej szkole. Jest przeciwieństwem segregacji, alternatywą i szansą rozwoju dla dzieci zdrowych i niepełnosprawnych funkcjonujących w naszym środowisku. Ideą jest wspólne oddziaływanie i terapia grupy dzieci o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych oraz różnych możliwościach rozwojowych i poznawczych.
Innymi słowy dbamy o prawidłowy i wszechstronny rozwój naszych uczniów na miarę ich możliwości i potrzeb. Otaczamy opieką każde dziecko w klasie i stwarzamy warunki pełnego i harmonijnego rozwoju. Wspomagamy całą rodzinę. Przygotowujemy uczniów do pełnienia odpowiedzialnych ról społecznych. Uczymy współdziałania w grupie rówieśniczej. Stawiamy na wszechstronny rozwój osobowości każdego ucznia naszej szkoły.
Naszą misją jest dbanie o godność i szacunek dla każdego, wspieranie uczniów i ich rodzin w zakresie edukacji i wychowania.
W naszej placówce obowiązują wartości wpisane w Program Wychowawczy Szkoły. Wartości, które wdrażamy od najmłodszych klas i z wiekiem pielęgnujemy. Dzięki nim nasza szkoła jest tolerancyjna i bezpieczna, z czego jesteśmy dumni.
Tolerancja uczymy: Akceptacji siebie i innych, świadomości istnienia różnic i podobieństw między ludźmi, respektowania innych systemów wartości.
Prawda uczymy: Poszukiwania prawdy w historii, literaturze, życiu codziennym, rozumienia znaczenia prawdy i prawdomówności na co dzień.
Odpowiedzialność uczymy: Odpowiedzialności za siebie i innych, podejmowania decyzji i przewidywania ich konsekwencji.
Uczciwość: W dylemacie mieć czy być. Wiek XXI to czas szans, ale i czas wielu zagrożeń dla młodego pokolenia. Uczciwość w znaczeniu wiem kim jestem i to co robię i jak robię jest odzwierciedleniem systemu wartości. Ta wartość to jakby podsumowanie trzech wcześniejszych wartości, jeżeli zrozumiane zostały one prawidłowo to wiemy czym jest uczciwość. „Jeden dzięki drugiemu,biegły w sztuce się staje...” (Fragment hymnu szkoły)
TO WŁAŚNIE MY INTEGRACJA NA CO DZIEŃ – CZYM CHARAKTERYZUJE SIĘ NASZA SZKOŁA INTEGRACYJNA?
Kadra pedagogiczna
Po pierwsze klasa ma dwóch wychowawców, z których jednym jest najczęściej nauczyciel przedmiotu, a drugim nauczyciel wspomagający czyli nauczyciel, który bezpośrednio zajmuje się uczniami niepełnosprawnymi, koordynuje pracę uczniów i jest na większości zajęć lekcyjnych. Nauczyciele współpracują ze sobą, wspólnie prowadząc klasę i odpowiadają za całokształt pracy zespołu klasowego. Po drugie oprócz wychowawcy i nauczyciela wspomagającego w działanie klasy włącza się zespół specjalistów, który stanowi grupę wsparcia dla uczniów, ich rodziców i nauczycieli. Są to: pedagog , psycholog, logopeda, i nauczyciele rewalidacji indywidualnej, rytmiki, arteterapii, muzykoterapii, gimnastyki korekcyjnej. Po trzecie szkolny sztab specjalistów tworzy programy terapeutyczno – edukacyjne, indywidualne dla każdego ucznia niepełnosprawnego oraz programy indywidualnego rozwoju dla uczniów zdolnych. Modyfikuje programy nauczania dostosowując je do indywidualnych możliwości uczniów.
Wnikliwa, wieloetapowa diagnoza ucznia
Na początku każdego roku szkolnego przeprowadzamy diagnozę rozwoju, wiedzy i umiejętności każdego ucznia. Wyniki diagnozy pozwalają na opracowanie indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych oraz we właściwy sposób zorganizować zajęcia lekcyjne i terapeutyczne w szkole i poza nią. Pomagają osiągnąć zamierzony rozwój, przynoszą zadowolenie ucznia, liczne sukcesy. Pod koniec roku szkolnego i na zakończenie każdego etapu edukacyjnego przeprowadzamy testy kompetencji, które sprawdzają i podsumowują nasze działania.
Różnorodność zajęć
- dla uczniów niepełnosprawnych prowadzone są liczne zajęcia rewalidacyjne, m. in.: logopedia, gimnastyka korekcyjna, rewalidacja indywidualna, arteterapia, muzykoterapia, terapia zajęciowa, itd.
- dla uczniów zdolnych: konsultacje, liczne koła zainteresowań, m. in, kuźnia talentów, koła językowe, komputerowe, klub orląt , koło europejskie, itd.
- dla uczniów z trudnościami w uczeniu się zajęcia wyrównawcze, specjalistyczne np. terapia pedagogiczna.
Metody i techniki pracy
Praca w klasie integracyjnej wymaga stosowania wielu różnorodnych sposobów oddziaływań dydaktyczno - wychowawczo - opiekuńczych. Oprócz tradycyjnych metod nauczania w codziennej pracy stosujemy jednocześnie metody aktywizujące,np.
- krąg uczuć,
- dyskusje klasowe,
- burza mózgów,
- mapa pojęciowa, mentalna,
- etaplan, dramy, scenki, przedstawienia,
- gry i zabawy oraz metody wspomagające rozwój dzieci i młodzieży
- pedagogiki zabawy, Weroniki Sherborn, kinezjologii P. Denisona, dobrego startu, i inne.
Na terenie naszej placówki prowadzona jest terapia behawioralna.
Formy i sposoby pracy
Mając na uwadze wszechstronny rozwój każdego ucznia stosujemy różne formy i sposoby pracy na lekcji. Preferujemy zarówno prace zbiorową, indywidualną i grupową. Wykorzystujemy walory każdej z nich dbając o to, aby wzajemnie się przeplatały i uzupełniały. Stosujemy indywidualizację w podejściu do każdego ucznia. Pracujemy w oparciu o indywidualne karty pracy.
Programy adaptacyjne dla uczniów klas pierwszych podstawówki i gimnazjum
Programy, w ramach których prowadzone są zajęcia adaptacyjne, mają na celu włączenie uczniów w życie szkoły, zmniejszenie stresu związanego ze zmianą placówki oraz zapoznanie przyszłych uczniów ze specyfiką szkoły integracyjnej. W trakcie zajęć uczniowie uświadamiają sobie odpowiedzialności jaka na nich spoczywa, że względu na wybranie nauki w szkole integracyjnej. Odpowiedzialność rozłożona: na każdego ucznia, każdą klasę, ale również na każdego nauczyciela. Najważniejsze, aby pojawiła się współpraca w każdym z tych ogniw oraz pomiędzy nimi. Konieczna jest wiedza na temat integracji i umiejętność jej przekazywania oraz dzielenie się doświadczeniami. Każda zmiana w życiu przynosi ze sobą przeżycia radosne, ale czasami też doznania bolesne i trudne. Problemy związane z adaptacją pojawiają się przy zmianie szkoły, przy przystosowaniu się do zmieniających się warunków na kolejnych etapach kształcenia, dlatego ważne jest podejmowanie takich działań, które ułatwiają dzieciom i młodzieży procesy adaptacyjne.
CO WARTO WIEDZIEĆ?
PEŁNOMOCNIK RZĄDU DO SPRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Pełnomocnik Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych sprawuje merytoryczny nadzór nad wykonywaniem zadań wynikających z ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
Pełnomocnik jest sekretarzem stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego. Powoływany i odwoływany jest przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Niektóre z organizacji zajmujących się osobami niepełnosprawnymi oraz Ich Rodzinami:
- Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych
- Polski Związek Niewidomych
- Polskie Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Upośledzeniem Umysłowym
- Krajowe Towarzystwo Autyzmu
- Fundacja Synapsis
- FAR (Fundacja Aktywnej Rehabilitacji)
- Ogólnopolska Federacja Organizacji Osób Niesprawnych Ruchowo
- Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem
- Towarzystwo Przyjaciół Dzieci
- Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji