WPROWADZENIE

  Pojęcie integracji możemy rozumieć jako scalanie, włączanie, koegzystencje grup. W odniesieniu do placówki edukacyjnej jako włączanie uczniów niepełnosprawnych do nauki w ogólnodostępnych szkołach i placówkach kształcenia masowego razem z uczniami pełnosprawnymi, umożliwieniu im korzystania z środków pomocniczych stosownie do indywidualnych możliwości[1]; wspieranie umiejętności harmonijnego współżycia i współdziałania osób niepełnosprawnych w różnorodnych formach i sytuacjach życia codziennego[2].

  Do uczniów niepełnosprawnych zaliczamy: niedowidzących, niewidomych, niedosłyszących, niesłyszących, z niepełnosprawnością ruchową, z przewlekłymi chorobami psychosomatycznymi, z Zespołem Downa, z upośledzeniem umysłowym, z autyzmem i z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

 

DLACZEGO SZKOŁA INTEGRACYJNA?

  Nasza szkoła integracyjna powstała w wyniku ogromnego zapotrzebowania społecznego. Na początku były tylko pojedyncze klasy integracyjne, teraz wszystkie, to właśnie takie klasy integracyjne. Gdzie uczniowie niepełnosprawni wspólnie z rówieśnikami zdobywają wiedzę, umiejętności oraz aktywnie uczestniczą w życiu społecznym. Bowiem, integracja to proces, w którym kształcenie i wychowanie ucznia niepełnosprawnego przebiega przy czynnym udziale jego zdrowych rówieśników.

  Znaczącą rolę w tworzeniu klas i szkół integracyjnych odgrywają rodzice uczniów. Integracja jest długim i skomplikowanym procesem, w którym uczenie i okazywanie tolerancji, zrozumienia, pomocy wymaga wsparcia ze strony rodziny.

 

ROLA PLACÓWKI INTEGRACYJNEJ 

  Jako szkoła integracyjna szerzymy i krzewimy ideę integracji w środowisku. Uświadamiamy potrzebę tolerancji, zrozumienia i akceptacji inności. Uczymy czerpania radości i satysfakcji z pomocy innym. Dajemy szansę zgodnej zabawy, nauki na terenie szkoły. Podkreślamy wartościr odziny, organizujemy imprezy klasowe i szkolne z udziałem rodziców. Zapraszamy do czynnego udziału w życiu klasy i szkoły. Przeciwdziałamy agresji i izolacji niepełnosprawnych. Uczymy odpowiedzialności za siebie i innych, zachęcamy do dbałości o zdrowie. Rozwijamy uczucia patriotyczne w oparciu o rodzinę, stąd aktywna współpraca szkoły z rodzicami.