Technologie informacyjne w codziennej pracy nauczyciela
Ogromne zasoby internetu oraz powszechny dostęp do informacji sprawiają, że na każdym etapie procesu dydaktycznego można zastosować narzędzia TiK. Aby skutecznie wspierać realizację celów lekcji należy dobierać takie narzędzia, które będą pasowały do potrzeb uczniów i specyfiki zajęć. Wiele narzędzi i zasobów internetu nadaje się do szybkiego i łatwego wykorzystania bez względu na przedmiot nauczania.
Warto zapamiętać, że:
1.Zanim wprowadzisz na lekcji narzędzie TIK, upewnij się, czy uczniowie opanowali jego funkcje, potrzebne podczas pracy w szkole lub później w domu.
2.Jeśli uczniowie nie potrafią dobrze posługiwać się narzędziem, które zamierzasz wykorzystać w pracy, spróbuj:
– zorganizować konsultacje grupowe, np. przez Teamsy (które oferują m. in. funkcję współdzielenia pulpitu, dzięki czemu możesz udostępnić uczniom pulpit własnego komputera i śledzić wykonywane przez nich czynności);
– przygotować i przeprowadzić e-lekcję dotyczącą danego narzędzia TIK na platformie edukacyjnej lub wykorzystać w tym celu jedno z narzędzi umożliwiających zbiorową pracę, np. Dokumenty Google, OneDrive itp.;
– zamieścić w chmurze samouczek do określonego narzędzia TIK i udostępnić go uczniom albo podać link do sprawdzonego tutorialu w Internecie.
– uczniowie mogą samodzielnie poznać narzędzie TIK i poćwiczyć jego obsługę przed lekcją;
3.Jak wykorzystywać TIK w nauczaniu?
– skorzystać ze wsparcia nauczyciela prowadzącego zajęcia informatyczne i poprosić go o przeszkolenie uczniów z obsługi danego programu;
– wykorzystać własne zajęcia (np. wynikające z art. 42 Karty nauczyciela), aby zaznajomić uczniów z potrzebnym programem;
– zorganizować wzajemne nauczanie uczniów obsługi danego programu podczas zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej (warunek: część uczniów musi wcześniej dobrze znać program);
– zadać pracę domową ze swojego przedmiotu związaną z tymi funkcjami programu, które będziecie później wykorzystywać w klasie.
Program powinien być ogólnodostępny, bezpłatny i prosty w obsłudze. Warunek: upewnij się, że wszyscy uczniowie mają w domu dostęp do komputera i do internetu.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie (śmiało polecam) :
Magazyn TIK w Edukacji - www.tikwedukacji.pl
Padlet to świetne miejsce zarówno do współpracy miedzy nauczycielami czy uczniami, jak też do gromadzenia edukacyjnych materiałów. To aplikacja webowa i mobilna, która niewątpliwie pomaga prowadzić angażujące zajęcia i stworzyć... – https://padlet.com/dashboard
Zachęcam do stworzenia własnej, dostosowanej do przedmiotu, którego uczysz, tablicy manipulacyjnej, ciekawych prezentacji i wielu innych ciekawych wizualizacji. Może ona służyć do wizualizowania treści lekcji, ale też zachęcać uczniów do robienia notatek wizualnych. Zamiast tylko rysować... - https://www.genial.ly
Interaktywne karty pracy, które w dodatku same będą się sprawdzały, to marzenie każdego nauczyciela. Nie musi to jednak pozostawać w sferze marzeń, bo istnieją już takie programy, które Ci to, Drogi Nauczycielu, umożliwią. Nie mam tu na myśli tylko częściowo bezpłatnych programów typu PDFescape, ale kombajn, który pozwoli stworzyć zadania z interaktywnymi polami (ale nie tylko!) i jeszcze sprawdzi, podsumuje liczbę punktów i da informację zwrotną uczniowi. Oczywiście najpierw musisz taką kartę przygotować, ale potem siedzisz i pijesz kawę lub ewentualnie wpisujesz oceny do dziennika.
Nie trzymam Cię w niepewności. Tym programem jest LIVEWORKSHEETS - https://www.liveworksheets.com. Jest to program anglojęzyczny, ale znajdziesz tu gotowe zadania również w języku polskim. Tworząc własne ćwiczenia nie ma problemu z polskimi znakami, więc tak naprawdę pracujesz w języku polskim.
W Liveworksheets przekształcisz tradycyjne karty pracy (doc, pdf, jpg ) w interaktywne ćwiczenia online z autokorektą, które nazywane są „interaktywnymi arkuszami roboczymi”. Uczniowie mogą wypełniać arkusze w trybie online i przesyłać swoje odpowiedzi nauczycielowi.
Na przykład Dzień Kropki to niezwykłe święto, które może pomóc nam odkryć swoją pasję i zainteresowania. Mała kropka jest symbolem początku i tylko od nas zależy, czy stanie się czymś więcej niż małą plamką. Wiara we własne siły, to myślę... - https://www.canva.com
Jeszcze inne Programowanie blokowe wraz z grą “Run Marco” to świetny sposób na rozpoczęcie nauki kodowania dla dzieci w wieku 6-12 lat.
Gra ta jest oparta na programowaniu wizualnym. Instrukcje są w formie standardowego... - https://runmarco.allcancode.com
Przygotowanie i układanie testów (według mnie bardziej przyjazne dla nauczyciela i ucznia, a przede wszystkim otworzy się na każdym sprzęcie w przeglądarce internetowej bez żadnych trudności. - https://www.testportal.pl
Pomoce dydaktyczne na tablicę multimedialną stały się koniecznością. Coraz więcej szkół jest wyposażonych co najmniej w kilka takich tablic. Myślę, że za jakiś czas w każdej klasie będzie możliwość korzystania z programów i aplikacji... - LearningApps.org
Okazuje się, że jeśli zainstalujemy sterowniki do swojej tablicy, to możemy wgrać darmowe oprogramowanie np. Open Sankore.
Wkrótce dalsza część, jeśli są osoby zainteresowane przeszkoleniem chętnie przekażę swoje doświadczenia w pracy z tymi aplikacjami.
Arkadiusz Kozikowski