O PROGRAMIE ADAPTACYJNYM
Założenia ogólne programu
Program adaptacyjny dla dzieci i ich rodziców , przygotowujący do udziału w edukacji szkolnej jest realizowany od 2003r. Został opracowany przy współpracy nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz terapeutów- arteterapii, muzykoterapii, rytmiki, rewalidacji, dogoterapii, logopedii, gimnastyki korekcyjnej oraz terapii zachowań.
Program adaptacyjny stworzony został dla dzieci zdrowych chcących zacząć edukację w szkole integracyjnej oraz dla dzieci wymagających wsparcia i pomocy w zakresie rozwoju ruchowego, emocjonalnego, umysłowego i społecznego. Udział w programie pozwala osiągnąć wyższy poziom gotowości do podjęcia w przyszłości obowiązku szkolnego.
Program adaptacyjny ma sprzyjać rozładowaniu negatywnych doznań dziecka wywołanych rozstaniem z rodziną i brakiem wiedzy o nowym środowisku. Staramy się zapewnić dzieciom poczucie psychologicznego bezpieczeństwa. Wiadomo, że w tym wieku dziecko jest silnie związane z rodziną, więc każda próba ułatwienia mu procesu adaptacji do nowego środowiska społecznego powinna swoim zasięgiem obejmować również jego najbliższych. Włączenie najbliższych w poznawanie przez dziecko nowego środowiska wychowawczego ułatwiło mu nawiązanie kontaktu z nauczycielami i rówieśnikami w warunkach komfortu psychicznego.
Pierwsza część programu poświęcona jest poznawaniu dzieci, diagnozowaniu ich problemów oraz rozwijaniu możliwości pięciolatków, sześciolatków i dzieci starszych. Dzieci z problemami rozwojowymi uczestniczą w dodatkowym bloku zajęć rozwijających i usprawniających zaburzone funkcje.
Program kończy się podsumowaniem i diagnozą umiejętności społecznych, edukacyjnych, potrzebnych do uczestniczenia w zespole klasowym. Przeprowadzenie testów umiejętności ma ponadto pozwolić na odpowiedni dobór uczniów w zespole klasowym ( tworzymy klasy o podobnym poziomie edukacyjnym).
Program przewiduje również spotkania nowych wychowawców i nauczycieli o specjalnym przygotowaniu pedagogicznym z udziałem dzieci i rodziców w celu integracji i zapoznania się z programem innowacyjnym klasy.
Z doświadczeń realizacji programu adaptacyjnego wynika coraz większe zainteresowanie rodziców w uczestniczeniu w różnych formach wsparcia dzieci i rodziców. Podczas realizowanych warsztatów wychowawczych rodzice zdobywają umiejętności radzenia sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci a także potrafią efektywnie współpracować ze szkołą.
Cele, zadania i spodziewane efekty
Głównym cel programu jest zapewnienie uczestnikom bezpieczeństwa i dobrego samopoczucia w szkole i w kontaktach z rówieśnikami. Wspólna zabawa i nauka dzieci na różnych poziomach umiejętności oraz wczesne zdiagnozowanie problemu utrudniającego dzieciom naukę oraz pomoc w niwelowaniu tych przeszkód. Ponadto program przewiduje zapoznanie rodziców ze specyfiką i funkcjonowaniem pracy szkoły integracyjnej, zagrożeniami środowiskowymi i rozwojowymi, a także pomoc w radzeniu sobie z trudnymi zachowaniami u dzieci poprzez warsztaty wychowawcze.
Zadania realizujące zamierzone cele:
- Skrócenie okresu adaptacji dzieci do szkoły.
- Ułatwienie dzieciom przekroczenia progu dom –szkoła.
- Obniżanie lęku rodziców związanego z koniecznością oddania dziecka pod opiekę personelu placówki.
- Przedstawienie dzieciom zajęć jako coś atrakcyjnego, łączenie form i metod pracy.
- Nawiązanie relacji z rodzicami, która ma ułatwić dalszą współpracę.
- Uświadomienie rodzicom potrzeb emocjonalnych dziecka.
- Wzmocnienie dorosłego w roli rodzica.
- Integracja rodziców między sobą.