GOSPODARSTWO DOMOWE
Gospodarstwo domowe to forma zajęć, której nadrzędnym celem jest doprowadzenie ucznia z dysfunkcjami do samodzielnego funkcjonowania w otaczającym go środowisku ( oczywiście na miarę jego możliwości ). Przygotowanie takiej osoby do jak najbardziej samodzielnego funkcjonowania w życiu codziennym.
Podstawowe cele zajęć:
-
Rozwijanie sprawności manualnej, usprawnianie motoryki małej i małej;
-
Rozwijanie psychomotoryki;
-
Bezpieczne i umiejętne korzystanie z różnych urządzeń technicznych w szeroko pojętym zakresie,
-
Kształtowanie nawyków higienicznych związanych z obróbką produktów i przygotowywaniem posiłków;
-
Rozwijanie współpracy w grupie oraz zasad wzajemnego porozumiewania się;
-
Rozwijanie koordynacji wzrokowo ruchowej;
-
Wyrabianie płynności i szybkości ruchów;
-
Przyswojenie zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach życia codziennego;
-
Rozwijanie swoich pasji, zdolności i umiejętności już zdobytych;
-
Wdrażanie do dokładności, staranności i precyzji podczas pracy;
-
Kształtowanie wrażliwości estetycznej;
-
Rozwijanie i kultywowanie tradycji rodzinnych.
Tematyka zajęć jest bardzo różnorodna i obejmuje szeroki zakres działań m. in.
• Kulinaria: uczniowie poznają urządzenia gospodarstwa domowego, uczą się ich obsługi , przygotowują różnego rodzaju potrawy z ich wykorzystaniem, uczą się dbałości o sprzęt oraz higienę porządek zarówno na stanowisku podczas przygotowywania potraw jak i po zakończonych zajęciach;
• Dziewiarstwo: uczniowie uczą się posługiwania igłą, prostych zasad szycia ręcznego, poznają działanie elektrycznej maszyny do szycia, którą następnie wykorzystują w praktyce ;
• Papieroplastyka: uczniowie doskonalą już zdobyte umiejętności zasad cięcia, składania, formowania, jego łączenia. Poznają różne techniki wykorzystania papieru do przygotowywania dekoracji, również tych okolicznościowych;
• Bezpieczeństwo: uczą się zasad prawidłowego i bezpiecznego posługiwania się wszelkiego rodzaju (poznanymi) narzędziami i urządzeniami, uczą się bezpiecznego korzystania z komunikacji miejskiej, samodzielnego poruszania się, a ponadto poszerzają wiedzę dotyczącą tradycji rodzinnych i wzajemnego poszanowania.
Zadania przygotowywane są dla młodzieży z różnymi dysfunkcjami i w różnym stopniu upośledzenia, dlatego są dostosowane zarówno do umiejętności jak i przede wszystkim możliwości każdego uczestnika zajęć.
Opracowanie: Lidia Jankowska