ENGLISH IN YOUR EVERYDAY LIVE

Spływ kajakamiZgodnie z założeniami we wrześniu 2014 rozpoczęto w klasie Ia gimnazjum  innowację pedagogiczną „English in your Everyday life. Język angielski w życiu codziennym” realizowaną w cyklu 3-letnim do czerwca 2017 roku.

Autorami programu i realizatorami innowacji są mgr Katarzyna Orłowska, mgr Barbara Szurpita oraz mgr Krzysztof Maćkowiak.

 Celem innowacji było opanowanie języka angielskiego w stopniu umożliwiającym komunikację i postrzeganie siebie jako obywatela świata, kształtowanie nawyku i potrzeby aktywnego spędzania czasu wolnego oraz umiejętność wykorzystania wybranych elementów z zakresu technologii informatycznych celem wzbogacenia form przekazu. W kręgu naszych zainteresowań były zagadnienia związane z różnymi możliwościami aktywnego spędzania czasu wolnego w naszym regionie, w  całej Polsce, a także w Europie co za tym idzie doskonalenie umiejętności komunikowania się w j. angielskim w różnych sytuacjach oraz miejscach.

     Uczniowie przygotowywali  prezentacje w języku angielskim na temat ciekawych miejsc w naszym regionie.Lekcja angielskiego w plenerze. Zorganizowaliśmy wycieczkę rowerową do Myślęcinka, gdzie odbyły się zajęcia pt”Fun In the Sun”. Było to spotkanie o charakterze integracyjnym podczas którego wykorzystano gry i zabawy integracyjne w języku angielskim.
Tematem naszych cotygodniowych zajęć w klasie I i II  były także hobby, pasje, odżywianie, zdrowy styl życia i jego wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. 

Uczniowie  mieli okazję zaprezentować swoje ulubione gatunki muzyczne, filmy i wymienić swoje opinie na temat sztuki klasycznej i nowoczesnej.
Młodzież chętnie i aktywnie uczestniczyła w regularnych spotkaniach . Proponowała także tematy  do dyskusji i prezentacji jak : globalne zagrożenia, uzależnienia, plusy i minusy nowoczesnych technologii.

Prezi Libre OficeW ramach innowacji uczniowie w klasie pierwszej uczestniczyli w zajęciach dodatkowych z zakresu elementów technologii informatycznej umożliwiających poznanie oraz wzbogacenie umiejętności z wybranych programów komputerowych jak Adobe, Libre Office, Microsoft Publisher, Greenshot, Infranviev, Movie Maker, Gimp; poszerzenie wiadomości z zakresu rozróżniania i tworzenia  plików np. jpg, png, tif, bmp, pdf,  itp,  przetwarzania wsadowego. Ponad to poszerzyli oni umiejętność pracy z programem graficznym z zakresu grafiki rastrowej, zapoznali się z dyskami w chmurze i możliwościami które oferują, rodzajami licencji w tym m. in. GNU General Public License. Uczestnicy zajęć tłumaczyli i używali w  j. angielskim (w tym j. angielski specyficzny dla oprogramowania)  menu programów m. in greenshot'a oraz platformy internetowej PREZI.
    Zdobyte umiejętności uczniowie wykorzystali do przygotowania krótkich artykułów w programie microsoft Prezi-Deutsch hat klassepublisher z wycieczek i wydarzeń w pierwszej klasie. Niemniej jednak najbardziej „przyjęła się” forma prezentacji na platformie Prezi, którą uczniowie wykorzystują w szkolnej rzeczywistości do przygotowania i wzbogacenia przekazu  np. do przygotowania zadania domowego o rozwoju mody i ubrań na technikę, podsumowania projektu edukacyjnego  "Deutsch hat Klasse"- mamy salę do języka niemieckiego (kliknij w zdjęcie)  lub właśnie bezpośrednio podczas scenek na geografii w klasie III dotyczących reklamy wybranego regionu Polski np. o Karkonoszach, prezentacji sposobu instalacji oprogramowania na podstawie screenów z greenshota (kliknij w zdjęcie). Niektórzy uczniowie realizowali projekt edukacyjny stricte związany z informatyką - animacja w programie muvizu.

 Rajd rowerowyOprócz nacisku na naukę języka  zwracaliśmy uwagę jak istotny dla każdej jednostki jest zdrowy styl życia, ruch, rozwijanie pasji, zainteresowań i wypracowanie nawyków które pozwolą w przyszłości zachować dobrą kondycje fizyczną i psychiczną co jest niezwykle ważne w życiu każdej  jednostki.

W ramach aktywności fizycznej „podanej” w przystępny sposób wraz z klasą uczestniczyliśmy w spływach kajakowych, wycieczkach rowerowych, wyjściach na trampolinykręgielnie, klasowym wyjeździe na termy poznańskie, wyjazd do Sopotu do Aquaparku, nad Morze Bałtyckie, wyjściach na lodowisko miejskie, pieszych spacerach po lesie, zajęciach na trampolinach, wyjeździe rekreacyjnym do HOW Smerzyn w ramach, którego mieliśmy m. in. geocathing, ściankę wspinaczkową.

W naszej pracy   wykorzystywaliśmy metody aktywizujące i wspomagające rozwój uczniów oraz rozmaite formy pracy: indywidualną, grupową i zbiorową. Podkreślając specyfikę pracy w klasie integracyjnej kładliśmy nacisk na pracę w grupie. Odpowiednio zorganizowana i przeprowadzona tego rodzaju forma pracy miała duży wpływ na właściwe relacje i współpracę pomiędzy uczniami.
Efekty innowacji „ English in your everyday life”:

•    nabycie umiejętności pracy metodą projektu, współdziałania w zespole i rozwiązywania problemów w sposób twórczy: umiejętność selekcjonowania i korzystania z różnych źródeł informacji, autoprezentacji.
•    ukształtowanie umiejętności w zakresie komunikowania się w j. angielskim
•     ukształtowanie potrzeby aktywnego spędzania czasu wolnego wraz ze świadomością jego potrzeby w życiu codziennym,
•    pokonanie bariery językowej w mówieniu,
•    wysokie wyniki egzaminów próbnych z j. angielskiego ( średnia klasy 86%)
•    laureat konkursu kuratoryjnego z j. Angielskiego
•    III miejsce w międzyszkolnym konkursie z j. angielskiego” z angielskim w przyszłość”
•   wykorzystanie zdobytych dodatkowych umiejętności z zakresu technologii informatycznej w praktyce wzbogacając przekaz słowny na lekcjach oraz w realizacji np. projektów edukacyjnych,

• zwiększenie "obycia" w korzystaniu z anglojęzycznego menu programów komputerowych,

• zwiększenie swobody i łatwości korzystania z dostępnych programów komputerowych na bazie GNU General Public License,

 

B. Szurpita, K. Orłowska, K. Maćkowiak

 

Film