DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA

W tym roku nie było możliwości spotkania na temat dojrzałości szkolnej i bezpośredniej rozmowy.
Poniżej zamieszczam więc podstawowe informacje związane z tym etapem rozwoju dziecka czyli co każdy Rodzic wiedzieć powinien, zanim jego dziecko stanie się uczniem.

 

1.Dojrzałość szkolna
Dojrzałość szkolna to osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju psychofizycznego, jaki pozwala mu sprostać obowiązkom szkolnym
2.Dojrzałość szkolna obejmuje:
-dojrzałość fizyczną
-dojrzałość społeczno-emocjonalną
-dojrzałość umysłową

3.Dojrzałość fizyczna
Dobry stan zdrowia, odporność na choroby
Prawidłowy rozwój układu nerwowego
Sprawność narządów zmysłów /prawidłowy słuch ,wzrok/ i narządów artykulacyjnych, prawidłowy zgryz
Ogólna sprawność manualna i ruchowa

4.Sprawność manualna
Prawidłowy uchwyt ołówka. Umiejętność dostosowania siły nacisku mięśni dłoni podczas pisania, rysowania
Zdolność posługiwania się takimi narzędziami jak: nożyczki,
Dobra koordynacja ruchów rąk
Umiejętność sznurowania butów, wiązania kokardek, zapinanie guzików
Poziom prac graficznych

5.Doskonalenie sprawności manualnej
-nawlekanie koralików, przewlekanie sznurka przez różne otwory
-cięcie po narysowanych liniach
-lepienie z plasteliny, modeliny
-zbieranie drobnych elementów /pieniążki, guziki/
-wydzieranie kolorowego papieru i układanie wzoru
-zwijanie palcami apaszek, szalików
-kolorowanie obrazków

6.Dojrzałość społeczno-emocjonalna
-samodzielność, zaradność
-umiejętność nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
-współdziałanie w zabawie i wykonywaniu zadań
-umiejętność podporządkowania się zasadom
-odporność na niepowodzenia
-obowiązkowość i wytrwałość
-rozumienie prostych sytuacji społecznych
Dziecko rozpoczynające edukacje szkolną zaczyna panować nad swoimi emocjami, adekwatnie reagować na porażki i sukcesy zarówno własne, jak i rówieśników

5.Brak dojrzałości emocjonalno-społecznej
-słabe radzenie sobie w nowym otoczeniu
-trudności w kontaktach z rówieśnikami
-reakcje emocjonalne niewspółmierne do bodźca
-trudności w radzeniu sobie z porażką
-trudności z pełnieniem ról społecznych
-brak samodzielności , trudności z dokonywaniem wyborów
-dolegliwości somatyczne przed pójściem do szkoły

6.Dojrzałość umysłowa
-ciekawość poznawcza
-zainteresowanie czytaniem, pisaniem
-posiada wiedze o otaczającym świecie
-potrafi krótko opowiedzieć o swojej rodzinie, o ulubionych zabawkach, wie gdzie mieszka, ile ma lat itp.
-rozwinięta mowa
-umiejętność koncentrowania uwagi dowolnej na zadaniu, doprowadzanie zaczętej pracy do końca
-dokonuje analizy i syntezy wzrokowej / dostrzeganie różnic i podobieństw w obrazkach, składanie całości z elementów, odtwarzanie wzorów/ oraz analizy i syntezy słuchowej /wyodrębnia głoski, scala wyizolowane głoski/
-posiada orientację przestrzenną /prawa, lewa strona, góra, dół/
-klasyfikuje przedmioty według podanej cechy
-ma wykształcone pojęcie liczby

7.Jak wspierać rozwój umysłowy
-gry planszowe, układanie puzzli- rozwijają spostrzegawczość, koncentrację uwagi
-czytanie bajek -wzbogaca słownictwa, uczy skupienia, uwrażliwia moralnie
-wycieczki-wzbogacają wiedzę o świecie
-nauka wierszyków, piosenek -ćwiczy pamięć, koncentrację
-nie wyręczanie dziecka w rozwiązywaniu problemów
-zabawy polegające na zapamiętywaniu układu przedmiotów
-zachęcanie dziecka do opowiadania o tym, co słyszało, widziało

Należy wiedzieć, że nie wszystkie dzieci rozwijają się harmonijnie i osiągają pełną dojrzałość we wszystkich sferach.
W przypadku podejrzeń opóźnień lub zaburzeń rozwojowych należy skonsultować się ze specjalistami.
Określą oni rodzaj i stopień opóźnień a także mocne strony dziecka oraz ustalą z rodzicami formy pomocy.
Pamiętajmy:
chwalimy dziecko nie tylko za efekt końcowy ale też za włożony wysiłek
doceniamy mocne strony
nie porównujemy z innymi dziećmi
jesteśmy konsekwentni w egzekwowaniu poleceń
zapewniamy ład i spokój w domu
wdrażamy do samodzielności, punktualności, obowiązkowości
zawsze okazujemy dziecku miłość

 

Psycholog szkolny: Wiesława Bramska